Blog Trenera

Sprzęt pływacki wykorzystywany w treningu I – pull buoy

Pull buoy, bojka, czy po prostu ósemka, to mała piankowa deska, kształtem przypominająca cyfrę „8”. Niewielki sprzęt, który z założenia pomaga rozwijać górne partie ciała i pozwala uzyskać wyższą pozycję w wodzie poprzez zwiększenie wyporności nóg. Powszechnie wykorzystywane narzędzie, które z powodzeniem może zastąpić zwykłą deskę. Tak naprawdę, posiadając w swoim worku treningowym porządną ósemkę, mamy sprzęt do wszystkiego.

Bojka ma kształt cyfry „8”, aby ułatwić jej utrzymanie między nogami. Używając jej w ten sposób uzyskujemy większą wyporność w okolicy nóg, a co za tym idzie nasze ciało unosi się na wodzie wyżej. Dzięki temu nasza pozycja staje się dużo bardziej opływowa, co ułatwia pokonywanie kolejnych metrów. To standardowy sposób korzystania z ósemki, gdzie nogi mają za zadanie „trzymanie” sprzętu a ramiona wykonują ruchy napędowe. W ten sposób pływacy mogą pracować nad poprawną techniką pracy ramion – siłą pociągnięcia, prowadzeniem rąk w wodzie i nad wodą, rotacją barków, a także frekwencją, długością kroku pływackiego i zachowaniem ciągłości ruchów napędowych. Dla bardziej zaawansowanych może być (np. w połączeniu z wiosełkami założonymi na dłoniach), świetnym sposobem na dłuższy trening tlenowy. Wysoka pozycja jaką zapewnia nam ósemka odciąża nogi, które nie generują wtedy takiego „poboru tlenu”, jak w przypadku pływania pełnym stylem w koordynacji ramion i nóg.

Ale z pull buoy’a można korzystać też na inne sposoby. Jeżeli chcemy popłynąć zadanie treningowe skupiające się na pracy nóg, wystarczy złapać ósemkę w ręce i korzystać z niej jak z deski. Z powodzeniem zastąpi ją też przy wykonywaniu ćwiczeń technicznych, a może okazać się nawet bardziej wygodna w użyciu ze względu na swoje niewielkie rozmiary.

Bojka jest niezastąpiona przy ćwiczeniach na czucie wody. Pozwala skupić się na tym co przy nich ważne – czyli szukaniu ramionami oporów wody w celu wykorzystania ich do optymalnego pociągnięcia. Nie musimy wtedy martwić się opadającymi nogami, tylko pracować nad kluczowymi elementami efektywnego pływania.

Podczas korzystania z ósemki możemy też skupić się nad pozycją ciała w wodzie i pracą nad jak najbardziej opływową sylwetką. „Wysokie” leżenie jest w pływaniu jednym z kluczowych elementów minimalizowania zbędnych oporów. Ósemka pozwala nam poczuć taką pozycję i pracować nad tym, żeby później starać się ją przyjmować podczas pływania w pełnej koordynacji.

Pull buoy to bez wątpienia jeden z najbardziej uniwersalnych i przydatnych narzędzi treningowych w pływaniu. Chyba niemożliwe jest znalezienie pływalni, klubu czy szkółki pływackiej, gdzie nie korzysta się z tego małego, ale bardzo przydatnego gadżetu. A to dlatego, że jest on prostym i efektywnym narzędziem, wykorzystywanym do rozmaitych rzeczy.